Kiwa Register

We create trust

Werkplaatskaart

Installateurs, werkzaam bij door de RDW erkende werkplaatsen, hebben een werkplaatskaart nodig om digitale tachografen te activeren, te repareren en te ijken.

De werkplaatskaart is een persoonsgebonden smartcard die tevens gegevens van de werkplaats bevat.

De werkplaatskaart heeft een geldigheidsduur van één jaar en werkt alleen met een pincode. Deze pincode is persoonlijk en wordt slechts eenmaal verstrekt. De pincode wordt naar het huisadres van de begunstigde verstuurd. 

Geen pincode ontvangen?

Heeft u geen pincode ontvangen of is de pincode niet leesbaar? Neem dan binnen drie dagen na ontvangst van de werkplaatskaart contact met ons op.

Wanneer u driemaal een foute pincode invoert, dan blokkeert de werkplaatskaart. Deze blokkade kan niet worden opgeheven, er moet een nieuwe werkplaatskaart aangevraagd worden door de werkgever. De kosten voor een nieuwe kaart worden niet vergoed door Kiwa Register. 

Voorwaarden

De voorwaarden voor het verkrijgen en/of verlengen van een werkplaatskaart zijn: 

  • recente pasfoto van de installateur conform de fotomatrix behorende bij de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;
  • handtekening;
  • de installateur is in het bezit van een installateurdiploma voor de digitale tachograaf;
  • de installateur is werkzaam bij een erkende werkplaats;
  • de installateur is nog niet in het bezit van een geldige werkplaatskaart met dezelfde werkplaats en ijkercombinatie;
  • de werkplaats is erkend door RDW (keuringsinstantienummer, dit is niet het zegelnummer).

Na het behalen van uw installateursdiploma duurt het ongeveer vijf dagen voordat uw installateursdiploma bekend is in het aanvraagsysteem. Indien u vroegtijdig een aanvraag indient, zal het systeem een foutmelding tonen. 

Aanvraagprocedure

U kunt de aanvraag voor een werkplaatskaart digitaal indienen. Tijdens de aanvraagprocedure moet een aantal bewijsstukken worden geüpload. Zorg er daarom voor dat u, voordat u de aanvraag start, de volgende zaken bij de hand heeft: 

  • eHerkenning inloggegevens;
  • het door de RDW afgegeven keuringsinstantie nummer;
  • digitaal bestand van een pasfoto van de begunstigde die voldoet aan de eisen conform de fotomatrix behorende bij de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;
  • het door Actia, Casu VDO Siemens, Continental of IBKI afgegeven diplomanummer van de begunstigde;
  • naam, adresgegevens en geboortedatum van de begunstigde;
  • digitaal bestand met de handtekening van de begunstigde;
  • digitaal betaalmiddel (iDEAL, creditcard).

U kunt uw aanvraag voor een werkplaatskaart indienen door op de link 'Werkplaatskaart aanvragen' rechts op deze pagina te klikken.

Als uw aanvraag compleet is, inclusief betaling, wordt de aanvraag in behandeling genomen. De monteur ontvangt dan binnen vier weken de beschikking. Bij een verlenging ontvangt u binnen drie weken een beschikking.
Voor een verlenging moet u opnieuw aantonen dat u voldoet aan de vereisten voor afgifte van een werkplaatskaart. 

Wet- en regelgeving

Gerelateerde producten

Bedrijfskaart

Op de bedrijfskaart staan gegevens van de onderneming die het transport verricht.

Bestuurderskaart

Als een autobus of vrachtwagen is uitgerust met een digitale tachograaf, dan heb je als chauffeur een bestuurderskaart nodig. Met deze best...

Controlekaart

Handhavers hebben een controlekaart nodig om te controleren op de naleving van rij - en rusttijden.

Tarieven digitale tachograafkaarten

Tarieven digitale tachograafkaarten

Tijdelijke bestuurderskaart

Een tijdelijke bestuurderskaart is bestemd voor een chauffeur afkomstig uit een niet EU/EER -land die werkzaam is bij een Nederlandse onder...

Aanvraagportal

Meest gestelde vragen over de aanvraag portal

  • DigiD / eHerkenning
  • Uploaden pasfoto
  • Systeem

Digitale tachograafkaarten

Meest gestelde vragen over digitale tachograafkaarten

Bezorging digitale tachograaf- en boordcomputerkaarten

Veelgestelde vragen over de bezorging van digitale tachograafkaarten en boordcomputer taxikaarten.