We create trust

2019-08-29 Software probleem uitleesapparatuur opgelost: Kiwa levert Nederlandse werkplaatskaarten uit

Sinds juli is Kiwa begonnen met het uitgeven van Nederlandse Smart Tachograafkaarten. Helaas bleek tijdens het testen van de werkplaatskaarten dat er een probleem was met het uitlezen van de kaarten in bepaalde type apparaten van een specifieke fabrikant. Dit had tot gevolg dat kalibraties die gedaan waren met een werkplaatskaart niet op een juiste manier konden worden afgerond met het printen en plaatsen van de zegel. Om operationele problemen in de werkplaatsen te voorkomen heeft Kiwa direct besloten niet te starten met de levering van Nederlandse werkplaatskaarten en terug te vallen op de levering van Engelse werkplaatskaarten. 

Nader onderzoek bij deze fabrikant heeft uitgewezen dat een nieuwe bestandsopbouw op de kaart niet werd herkend door de werkplaatssoftware in het apparaat. Afgelopen weken is door nauwe samenwerking met de Nederlandse distribiteur en de fabrikant het probleem vastgesteld en naar een oplossing gezocht. Het bleek dat ook bestuurderskaarten niet konden worden uitgelezen op deze apparatuur.

Op 28 augustus is er via de Nederlandse distributeur een software update beschikbaar gesteld die ervoor zorgt dat alle Nederlandse kaarten kunnen worden uitgelezen op deze apparatuur.

Dit betekent dat Kiwa vanaf 30 augustus weer werkplaatskaarten conform Nederlands model zal gaan leveren.